fbpx

סל קניות

לא נמצאו מוצרים בעגלת הקניות.
אלה שלוי אנטליס

אלה שלוי אנטליס

יועצת ארגונית, מומחית מוטיבציה, מובילה שותפה בקהילה

אסטרטגיה עיסקית - המגדלור של העסק

באחד מה- #לייב_בראשון בקהילה, דיברנו על מיקוד העשייה דרך אסטרטגיה עיסקית והדגמנו איך לבנות אותה עם מודל העץ. האסטרטגיה העיסקית מחברת בין החזון לעשייה, וכך מהווה מגדלור ששומר אותנו במסלול כדי שנגיע ליעד הרצוי. דרך הבנה של איפה אנחנו רוצות להיות בסוף השנה, אפשר להבין מה לעשות כדי להגיע לשם. התהליך הזה מורכב (בטח לבד) ולכן אני אוהבת להשתמש במודל פירוק לגורמים אפקטיבי שפיתחתי – מודל העץ 🌳

אפשר להשתמש במודל לכל מיני דברים, כגון תכנון פרויקט, הורדת לחץ ועומס, יצירת איזון בית-עבודה, השוואת אלטרנטיבות לפעולה ועוד. את השימושים השונים במודל אני  מלמדת בסדנאות ממוקדות ובקבוצות קטנות לקהל הכללי ובתוך הקהילה. כדי לקבל עדכון על פתיחת הרשמה לסדנה הבאה, השאירי פרטים בסוף הכתבה. בכתבה הזו אתמקד בשימוש במודל העץ כדי לבנות אסטרטגיה עיסקית.

מודל העץ הוא חלק מאפקטיבייז, הגישה שלי להנעה בהנאה. השימוש בו מפשט ומבנה משימות, מושגים ודברים אמורפיים, ובכך מקל על קבלת החלטות ומוריד עומס קוגניטיבי. השימוש במודל מתווה פירוק לגורמים אפקטיבי, כזה שמגיע לרזולוציה הנכונה, אבל לא מבזבז משאבים מיותרים ושואב עד אין קץ. בכך, מודל העץ מקל על העומס הקוגניטיבי ומנצל את משאבי הזמן והאנרגיה באפקטיביות.

תזכרו – אם לא נפרק לגורמים, נתפרק 🥴

בכתבה הזו נצלול לת'כלס ולעשייה, ונבין איך אשכרה האסטרטגיה העיסקית מפרקת את החזון לעשייה בשטח. כל מה שנשאר לך לעשות זה להביא דף ועט, להמשיך לקרוא וליישם את השלבים על העסק שלך.

צפי בלייב השבועי מקהילת עצמאיות מהבטן™, בו הסברתי איך לעשות את זה שלב אחרי שלב. בעקבות הלייב, אני מכינה גיליון לניסוח אסטרטגיה עיסקית לשיתוף. כדי לקבל את הגיליון, השאירי פרטים בתחתית הכתבה ואשלח אותו כשיהיה מוכן.

בניית אסטרטגיה עיסקית עם מודל העץ

בהגעה לבניית אסטרטגיה עיסקית, בדומה לכל משימה גדולה אחרת, כדאי לפרק לגורמים. כלומר, לחלק לשלבים מוגדרים. למרות שהפירוק לוקח זמן ואנרגיה, בתהליך מתבהרות תשובות לשאלות מהותיות על העשייה היומיומית ותוצאותיה בטווח הארוך. מהסיבה הזו, תכנון האסטרטגיה העיסקית בפגישת ייעוץ מקצועית מביא לתובנות אופטימליות. על ידי הגדרת מטרה ובניית תוכנית עבודה להשגתו, את עוברת מהתנהלות עיסקית פסיבית המגיבה לסביבה, להתנהלות עיסקית אקטיבית. כזו שמכתיבה את ההתרחשות בזירה שבה היא פועלת. זה המיינדסט של צמיחה ופיתוח. הרי אי אפשר לחשוב יצירתי כשאת כל הזמן מסתכלת ומגיבה החוצה.

אם את רוצה להשלים את המשימה המורכבת באופן עצמאי, זה אפשרי (למרות שדורשני). אני ממליצה להצטייד בהמון משמעת עצמית, יכולת ניתוח והפקת לקחים מהירה, ניסיון וידע. העבודה עם המודל מלווה בגיליון אקסל שמוריד את הכל למספרים ומחזיק עבורך את הנתונים. כפי שכתבתי קודם, בעקבות הלייב אני מתאימה את הגיליון לשיתוף ובימים הקרובים אשלח לתיבות האימייל. כדי לקבל את הגיליון ללא עלות השאירי פרטים בתחתית הכתבה ואשלח אותו אליך כשיהיה מוכן.

עבודה משולבת של הפירוק לגורמים עם האקסל מקלה על הקוגניציה בתהליך שדורש את כל המשאבים הזמינים. בכך יורדים מכשולים מוטיבציוניים, קל יותר לצאת לדרך ועוד יותר חשוב – להשלים את המשימה.

אסטרטגיה עיסקית שלב אחרי שלב

באופן כללי אני אוהבת לעבוד עם 3-5 שלבים בכל דבר. זה האיזור הנוח מבחינת יכולות הזיכרון ושלא מכניס עומס מיותר למערכת. אז בהנחה שכבר יש לך דף ועט לידך (ואולי גם כוס קפה), אפשר להתחיל:

אסטרטגיה עיסקית מודל העץ
דוגמה לפירוק האסטרטגיה עם מודל העץ

1. להגדיר מטרה

תחשבי איפה את רוצה להיות בעוד שנה? תורידי את זה למספרים ותכתבי את המספר בראש הדף מצד שמאל. מה זה אומר מבחינת ההכנסה החודשית? לכמה זה מסתכם בהכנסה השנתית? אלו שאלות חשובות שקל לדלג עליהן. עכשיו לכי לגיליון אקסל ותראי כמה שעות עבודה זה מצריך ממך בחודש? האם זה ריאלי? מה את צריכה למכור כדי להגיע להכנסה שאת רוצה? עכשיו, כשהמטרה נמדדת במספרים, קורים כמה דברים. קודם כל, את יודעת האם זה ריאלי ומה את הולכת לעשות כדי להגיע לשם. דבר שני, קל לדעת אם את בכיוון וכשהגעת אליה. זכרי כל הזמן שהמדידה שלך היא ברבעונים וחודשים. תהליכים עיסקיים דורשים הבשלה ואורך רוח. אל תתכנני צפוף מדי וקחי בחשבון את כל המשאבים; זמן, אנרגיה וכסף.

2. לפרק לרבעונים

עכשיו המיקוד עובר מרמת השנה לרזולוציה אחת פנימה – רמת הרבעון. הרעיון הוא לאתר אבני דרך שיביאו אותך למטרה שהגדרת. כדי לתכנן את המסלול אפשר להנדס לאחור (מהמטרה אל נקודת המוצא), או לבנות קדימה (מנקודת המוצא אל המטרה). השאלה זהה בכל מקרה – איפה את צריכה להיות בסוף כל רבעון כדי להגיע למטרה הגדולה יותר? תכתבי את אבני הדרך הללו על הדף, כדי להשאיר את הקוגניציה פנויה למחשבה. מה זה אומר מבחינת מספרים? עכשיו הזמן לעבור לאקסל ולראות מה זה אומר בשטח. תבדקי כל הזמן – האם זה ריאלי? איך זה משתלב בתמונה הגדולה? אנחנו, העצמאיות מהבטן, כאלה שאפתניות שלפעמים אנחנו רוצות לבלוע את העולם ברגע. התשוקה הזו מניעה קדימה, אבל בלי תכנון נכון את רצה במעגלים. עדיף לתכנן באחריות מאשר להרים לעצמך לכישלון. העמדה שלי היא שמקסימום – תעלי על הציפיות ותעקפי את התחזית השנתית. הרמת לעצמך הצלחה כפולה.

3. לחלק לחודשים

כל שלב במודל מכניס רזולוציה אחת פנימה, ושומר על המיקוד בצורה אפקטיבית. כעת הגיע השלב לבדוק מה את עושה כל חודש כדי לעמוד ביעדים הרבעוניים שהצבת? שימוש בסימולטור שבאקסל יגלה לך כמה מוצרים/שירותים יש למכור כדי להגיע להכנסה הרצויה. אני ממליצה להתמקד במקסימום 3 יעדים חודשיים, כדי לא לפזר את העשייה יותר מדי. יותר מזה כבר לא כל כך ריאלי להגשים. לאורך בניית הפעילות העיסקית, זכרי שלכל יעד (מוצר שאת רוצה למכור החודש) מתלווה משפך שלם של משימות, חלקן דורשניות יותר וחלקן פחות. Overbooking זו טעות נפוצה בתכנון שמובילה ללחץ מוגבר וחווית כישלון. תחסכי אותה לעצמך ותשמרי על ריאליות (שמת לב למוטיב החוזר?). 

עכשיו מגיע החלק האפקטיבי של הפירוק לגורמים. עד כאן עברנו רוחבית על כל הרבעונים והחודשים באופן מסודר. בשלב הזה, למרות שמאוד מפתה לתכנן את כל החודשים קדימה לפרטי פרטים, אני מציעה משהו אחר. מכיוון שבדרך כלל תעשי את התוכנית הזו בנובמבר-דצמבר, עבור השנה הבאה, לא ריאלי לתכנן את המסרים השיווקיים המדויקים כל כך הרבה זמן מראש. במקום זאת, אני מעדיפה להתמקד בצעדים הקרובים. כעת אחרי שהבנת מה את רוצה להספיק בכל רבעון, ומה קורה בסה"כ בכל חודש כדי להגיע לשם, התמקדי בחודש הראשון של הרבעון הקרוב בלבד ורשמי מה יקרה כל שבוע כדי לקיים את היעד החודשי? אם את מתחילה לאמץ שגרת עבודה חדשה, תכנני לעצמך את החודש הקרוב קליל יותר. אפשרי לעצמך עקומת למידה והקצי זמן להכנת החודש הבא. 

4. הורדה אל הכתב

הגיע הזמן להוציא את החזון לעשייה, כלומר למשימות ופרויקטים קונקרטיים בשטח. זה הזמן לפתוח את היומן ואת גאנט התוכן שלך ולראות מה את כותבת ומשווקת. זו הדרך להוציא את האסטרטגיה לפועל. עוד אין לך גאנט תוכן? הירשמי לניוזלטר של הקהילה ותקבלי אחד ישירות למייל. הרבה פעמים קשה להכניס את הכתיבה השיווקית והעבודה המתוכננת לשיגרה. אם תתמידי תגלי שאת מגיעה לתוצאות טובות יותר, כך שבעיניי זו השקעה כדאית. כנ"ל לגבי העבודה עם האקסל. 

למרות שזו יכולה להיות משימה פחות מהנה בפרויקט, החשיבות שלה עליונה ואני לא ממליצה לוותר עליה. עד כדי כך, שאם זה המכשול שלך, פגישה אחת של ייעוץ עסקי תפתור את זה בקלות. באקסל נמצאים כל המוצרים והשירותים שאת מציעה לפי קטגוריות, העלויות שלהם עבורך (העסק) והמחיר שבו את מוכרת אותם ללקוחות (ההכנסה שלך). רק על ידי הכנסת הנתונים לאקסל תוכלי לחשב כמה שוות הפעולות שלך, והאם הן מאפשרות לך להגיע למטרה הגדולה שהגדרת (זו מהשלב הראשון, זוכרת?). אם מתכננת לפתח מוצרים חדשים השנה, את יכולה להיעזר בגליון התמחור שלי, שגם כן זמין להורדה ללא עלות באזור הלמידה העצמית שבאתר. בנוסף, כתוצאה מהלייב בקהילה, החלטתי להכין גיליון אסטרטגיה עסקית כללי. כדי לקבל את גיליון האקסל, השאירי פרטים בסוף הכתבה והגיליון יישלח אליך למייל כשיהיה מוכן.

למרות שזה נראה פשוט שלב אחרי שלב על המסך, מול הדף הריק זה יכול להיות מאתגר. בדיוק מהסיבה הזו אני מציעה לחברות קהילה בלבד ייעוץ עסקי במחיר מיוחד וללא התחייבות לתהליך ארוך. פגישה של 3 שעות (פרונטלי/זום) שבה נבצע את המשימה יחד ובסופה תדעי לאן את הולכת, איך את מגיעה לשם ויהיו לך הכוחות לעשות את זה.

הרגלי כתיבה הופכים לחלק מהיומיום

התאמה למציאות

האסטרטגיה העסקית היא המגדלור של העשייה. תפקידה לשמור על המיקוד, כך שלא משנה מה קורה ביומיום, תדעי לאן את חותרת להגיע. זו הדרך היחידה להצליח ולראות תוצאות. זכרי – כדי לגלגל סכומים של ארגון גדול את צריכה לחשוב ולהתנהל כארגון גדול.

תכנון, חשיבה ובחינת התנהלות עסקית בטווח של שנים מאפשרת זיהוי טרנדים ומגמות, ולהכווין את הפעילות העסקית לפיהן. בנוסף, מאחר ובסופו של דבר את עסק קטן יש לך את יתרון הזמישות (Agility = זריזות+גמישות), המאפשר לבנות ולהתאים את האסטרטגיה להתרחשויות בשטח בסוף כל רבעון או באמצע השנה. 

מקווה שהכתבה הועילה ועזרה לך. אם כן, אשמח שתספרי לי בתגובות וכמובן תשתפי הלאה. 

אלה שלוי אנטליס, אלה מקדמת עשייה מתוך מוטיבציה פנימית והסתכלות רחבה על העשייה, דרך סדנאות, הרצאות ותהליכים אישיים, בארגונים ועבור הקהל הפרטי. לחברות קהילה בלבד, אלה מציעה פגישות ייעוץ אישיות במחיר מיוחד.

השאירי את הפרטים שלך כאן ותקבלי את גיליון האקסל לבניית האסטרטגיה העיסקית

הפרטים התקבלו בהצלחה

∗מילוי פרטים מהווה הסכמה לקבלת דיוור למייל.

גיליון תמחור ומדריך מורחב מתנה

*הצטרפות לרשימת הדיוור של הקהילה