fbpx

סל קניות

לא נמצאו מוצרים בעגלת הקניות.
נועה לארה מאיר

נועה לארה מאיר

כותבת ועורכת התוכן של הקהילה

"הגוף שלנו מדבר את מה שאנחנו מרגישות"

״תנועתיות בעיני היא המפתח לחיים טובים ובריאים, ברמה הגופנית והמנטלית״, משתפת הילה בר סלע, העוסקת בטיפול במגע ושיח, תוך כדי תנועה תזזיתית מצדו האחד של המטבח לצדו האחר. ״לפעמים אורח החיים המודרני מאלץ אותנו לבלות שעות ארוכות בתנוחות סטטיות. זה מתנגש עם הצורך הטבעי של הגוף להיות בזרימה״, היא מוסיפה בזמן טיגון שניצלים לארוחת הצהריים והמלצה על המתכון – ״להוסיף חרדל לתיבול!״ היא צוחקת צחוק מתגלגל. לאחר מכן, היא מתיישבת מול הזום, וממשיכה לנוע בין תנוחות ישיבה לאורך השיחה.

הילה היא מטפלת במגע מזה עשרים שנה. היא התגלגלה לתחום במקרה, כאשר בתחילת שנות העשרים שלה, הייתה אמורה לטוס לקנדה, אך הטיסה התבטלה ברגע האחרון. באופן ספונטני, אחותה הציעה לה להצטרף אליה לקורס עיסוי רפואי ופעילות מונעת כאבי גב בוינגייט. ״הלכתי לקורס כדי להעביר את הזמן, להתחיל ללמוד משהו״, היא מחייכת. עם זאת כשהתחיל הקורס, היא הרגישה שהגיעה למקום הנכון. ״לראשונה בחיי, בתור מישהי עם הפרעת קשב וריכוז, הלמידה באה לי בקלות. למדתי אנטומיה ופיזיולוגיה וזה היה קל, מעניין. לא האמנתי שיהיה משהו שיגרום לי לשבת וללמוד ככה. זה פשוט ריתק אותי״.

טיפול במגע ושיח בקליניקה של הילה בר סלע
צילום: עמיר מייבלט

כל מקרה לגופו

לאחר מכן המשיכה הילה להשתכלל ולמדה טכניקות מגוונות לטיפול במגע ושיח, ביניהן שיטת אלבאום – שיטה גופנית לטיפול בקשיי למידה ותפקוד. אז התוודעה לראשונה לתופעה שניהלה אותה בחייה מבלי שידעה – רגישות למגע. ״חוץ מהחשיבה הקוגניטיבית, החיים שלנו מנוהלים על ידי מערכת החושים. ישנם אנשים שאצלם מערכת החושים יותר מוצפת. התגובה החושית שלהם לדברים חיצוניים חזקה, או חלשה, בהרבה משל אנשים אחרים״. לדבריה, ההפרעה בוויסות החושי גורמת לבעיות ביטחון עצמי, וכן לחוויה מאתגרת ולא נעימה בהתנהלות מול אנשים. 

מתוך היכרותה האישית עם התופעה, בחרה לטפל בילדים עם הפרעות בוויסות החושי ולעזור להם ולהוריהם דרך מתן כלים להתמודדות. ״קורה שילד אומר שילד אחר עבר לידו והרביץ לו, ואז מתגלה שהילד רק הניף לידו יד, והחוויה הייתה של משהו שנכנס למרחב האישי ופגע בו באופן אישי״ היא מסבירה. מעבר לטיפול הממשי במגע שהיא מעניקה לילדים, היא מקדישה חלק גדול מהטיפול לעזור להורים בהבנת הקושי בו הילד נמצא דרך הסבר פסיכו-חינוכי לתופעה. היא מלמדת אותם טכניקות ודרכים לגשת אל הילד ולתקשר את המצב שלו החוצה, בבית הספר ועם חברים.

"תנועה מחברת לרגש"

אל הקליניקה – נקודת מגע בכפר סבא, מגיעים אנשים מטווח רחב של גילאים, בעיות ותהיות. 

״אני תמיד אומרת למטופלים שלי שעבודה עם כאבים היא גם רגשית גופנית, ולכן צריך לחקור כל מקרה לגופו״. כאשר הילה ניגשת לעבודה עם מטופלת או מטופל, עוד לפני שתיתן טיפים או תרגילים ספציפיים, היא תנסה לברר מה הם אוהבים מבחינת תנועה. ״יש כאלה שלא סובלים ספורט אז אני מנסה לחפש ביחד איתם, שחייה, ריקוד, העיקר לזוז. אני הכי בעד תנועה כי אני מרגישה שאצלי היא מחברת לרגש, דרכה אני נותנת ביטוי לדברים שיושבים אצלי בתוך הלב״.

הילה מאמינה כי פעמים רבות הכאב הוא הדרך של הגוף שלנו לבקש מאיתנו לעצור, להקשיב, ולהבין את הסיבה האמיתית. היא מספרת על תיאורית גוף-נפש איתה היא עובדת, לפיה כל איבר בגוף מייצג רגש או מחשבה; הצוואר והעורף לדוגמה, מייצגים את החלק של הביטוי והדיבור, האפשרות לבטא את הרגשות שלנו בחופשיות. ״אז אם מישהו בא אליי עם צוואר תפוס, אני אבדוק איתו איך הוא מרגיש לגבי המקום של הדיבור והביטוי בחיים שלו. הרבה פעמים כשאנחנו מתחילים להיות מודעים יותר למקור הכאב הרגשי, אז רואים שינוי בכאב הפיזי״.

טיפול במגע ושיח בחוץ

חיבוק שעובר את המסך

בקליניקה, הילה מציעה גם טיפול במגע ושיח לזוגות, שמטרתו לסנכרן את סוג המגע בין בני/בנות הזוג ולאפשר תקשורת כנה ופתוחה יותר בעזרת המגע. ״ההתייחסות היא שונה אצל כל זוג מכיוון שהצורך שונה, ואני עובדת דרך תיאום ציפיות קודם כל״. היא מכוונת ללמד את שני הצדדים להגיד מה הם צריכים מבן/בת הזוג בצורה אותנטית ושקופה. ״יש נשים שאומרות, אני רוצה שבן הזוג ידע לגעת בי אחרת. יש כאלה שבאים עם אמירה של כואב לי הגב כל הזמן, אני רוצה שתלמדי את בת הזוג שלי איך לעזור… אז גם זה״. היא מחייכת ומושכת בכתפה.

הדבר שהכי קשה להילה בתקופת הקורונה הוא המחסור במגע.  ״בקורונה היה לי מאוד קשה, אפילו טראומתי. לא ברמה המקצועית, ברמה של ההשפעה על החברה״. אחת ההרצאות שהיא מעבירה נקראת כל מקרה לגופו, בה היא מדברת על חשיבות המגע. ״ואז הקורונה באה והביאה איתה ריחוק חברתי, אסור לגעת, אסור להתקרב, זה מסוכן. לי זה מאוד מאוד עצוב״. מכיוון שהיא רואה בקליניקה שלה מידי יום את ההשפעות הדרסטיות של מחסור בקרבה ובמגע, היא מודעת מאוד לבעיות שהריחוק החברתי עלול לגרום לנו בטווח הרחוק. 

בטיפולים משלבת הילה טכניקות מגע לטיפול, בטווח הנע בין כאבים על רקע אורטופדי ורפואי ועד כאבים על רקע פסיכוסומטי. בימים אלו, היא לומדת גם פסיכותרפיה אינטגרטיבית כדי לקבל כלים לטיפול בחרדה ובטראומה, במטרה להעמיק את הטיפול שהיא מציעה למטופלים ולחדד את התקשורת בין החוויה ברמה הרגשית והמנטלית לביטוייה ברמה הפיזית.  ״בעיקר חשוב לי לפתוח למטופלים את האופציה של – בואו נהיה מודעים לזה שהגוף שלנו מדבר את מה שאנחנו מרגישים״.

טיפול במגע ושיח מקל על הלחץ
צילום: עמיר מייבלט

ולסיום, 5 שאלות קצרות

מילה אחת שמגדירה מה זה להיות עצמאית עבורך: 

״חופש! רגע, פוס. אין מילה אחת….. טוב, חופש״

הדבר הכי טוב בלהיות עצמאית:

״עצמאות״

הדבר הכי מאתגר בלהיות עצמאית:

״חוסר בתנאים סוציאליים. וחוסר הודאות הזו…״

אפליקציה שאת הכי משתמשת בה בהקשר של העסק:

״איזה קטע.. ביט! למה, את מכירה אפליקציות שעוזרות לעצמאיות? יכולה להמליץ לי?״

טיפ לעצמאיות בתחילת דרכן:

״להמשיך להתמקצע, להקיף את עצמך בתמיכה של עוד עצמאיות. להיות חלק מקהילה זה מאוד תומך בעיני״

מה היא קהילת עצמאיות מהבטן™ עבורך?

״מקום נקי ואותנטי שמאפשר לנו לעזור, לתרום לאחרות ולהתקדם ולהתפתח ביחד. נשים לעניין״

 

תוכלו לקרוא עוד על הפעילות של הילה בעמוד הפייסבוק שלה, ובאתר  ״נקודת מגע״

הילה מעניקה הטבה לחברות הקהילה, את ההטבה תוכלי למצוא כאן

תמונת תדמית של הילה בר-סלע
צילום: ענת גבע שרון

גיליון תמחור ומדריך מורחב מתנה

*הצטרפות לרשימת הדיוור של הקהילה