fbpx

סל קניות

לא נמצאו מוצרים בעגלת הקניות.
ליאור קמחי

ליאור קמחי

בעלת סטודיו FLat לעיצוב גרפי ומיתוג עסקים

כתבה זו היא הראשונה מבין חמש כתבות, בהן אציג כמה נקודות חשובות לגבי מיתוג ועיצוב גרפי.
בכתבה זו אתן סקירה על היסודות והמושגים הבסיסיים ביותר של עיצוב גרפי, ואנסה לעשות לכן קצת סדר בבלאגן.

מהו מיתוג

מרבית האנשים חושבים שמיתוג שווה לוגו, ולא כך הדבר.
מיתוג כולל בתוכו לוגו כמובן… אבל גם פונט (גופן, בעברית), פלטת צבעים מתאימה, ושפה עיצובית. כל אלו, אמורים לשקף את ערכי העסק, את האסטרטגיה שלו, ולהיעשות בהתחשבות בקהל היעד.
כשחושבים על מיתוג, ההבנה היא שצריך להכניס את הלקוח לתוך עולם שלם, שהוא העסק שלך. דרך המיתוג אנחנו מספרים סיפור- איזו חוויה תהיה ללקוח כשהוא ייכנס לחנות או לעסק? מה אנחנו רוצים לספר לו? ובדיוק כמו שהוא נכנס לחנות פיזית- כך גם כלל הנכסים הדיגיטליים צריכים להעביר את אותה התחושה.
הסיבה הראשונה לכך היא כדי לייצר זהות, אנחנו רוצים שהלקוח ידע איפה הוא נמצא (בין אם הוא באינסטגרם שלנו, באתר, או בדיוק קנה את המוצר שלנו).
והסיבה השנייה היא שאנחנו רוצים להעביר ללקוח את הערכים של העסק, ולגרום לו להתחבר אליהם.

איך עושים את כל זה? המשיכו לקרוא את הכתבה 🙂

קולאז תמונות דוגמא לבניית שפה עיצובית- PONCHI
דוגמא לבניית שפה עיצובית- PONCHI, עיצוב- ליאור קמחי, סטודיו FLat

שם עסק וסלוגן

האם היית מבצעת רכישה של שוקולדים מיוחדים שמיוצרים בעבודת יד בעסק שקוראים לו "פרחי אביב"? כנראה שהתשובה היא לא, וגם אם כן- כנראה שהערך הייחודי של השוקולדים לא היה עובר אליך בעת הקנייה. למה? כי יש חשיבות רבה בבחירת שם העסק בהתחשב במוצר שנמכר בו.
גם סלוגן, אמור להעביר מסר מסוים שמתכתב עם המוצרים.
זאת הסיבה שכל כך חשוב לבחור שם לעסק שמתכתב עם ערכיו ומוצריו.
שם עסק וסלוגן הם חלק בלתי נפרד מבניית מיתוג לעסק.

לוגו

לוגו הוא אלמנט גרפי שנוצר במטרה לסמל ולייצג גורם מסוים (ארגון או מוצר) ולהיות מזוהה עמו בתודעת הציבור (ויקיפדיה), ובמילים פשוטות, הלוגו הוא המזהה הראשוני של העסק שלך.
למה צריך אותו?
בראש ובראשונה, כדי להבדיל את העסק שלך מעסקים אחרים.
הלוגו הוא "סימן ההיכר" של העסק, יש צורך להשקיע בו שכן הוא אמור לשקף בתוכו ערכי בסיס של העסק שלך, לדוגמא- "מקצועיות", "יצירתיות", "הקשבה", "חברותיות", וגם לאפשר לקהל הרלוונטי לעסק שלך להתחבר אליו.
יש דעה בקרב חלק מהמעצבים, שכאשר מסתכלים על לוגו אמורים לדעת במה החברה עוסקת. אני לא מאמינה בגישה זו. אני מאמינה שלוגו אמור להיות "סימן בלבד", ולהעביר תחושה מסוימת.

לוגו יכלול לרוב – סמל גרפי, את שם העסק, ואולי גם סלוגן קצר.
לוגו יכול להיות גם טיפוגרפי (בנוי מאותיות בלבד) ואז לא יכלול סמל, אלא רק טקסט.

בעידן הנוכחי, הדיגיטלי, חשוב גם לייצר וריאציות ללוגו- פעם אחת הוא יכלול את סמל המותג בלבד, ובפעם אחרת רק את הטקסט והסלוגן. זאת על מנת לאפשר ללוגו להיות שמיש במקומות שונים.

טיפוגרפיה ופונטים

טיפוגרפיה היא האמנות והטכניקה של עיצוב וסידור טקסט, כך שיהיה נגיש וקריא ועם זאת אסתטי. מלאכת הטיפוגרפיה כוללת סידור אותיות, בחירת גופנים, גודל אות, גודל השוליים, אורך שורה, ריווח בין שורות, בין מילים, בין אותיות ובין צמדי אותיות. ארגון הטקסט בתוך פורמט, יצירת מבנה והיררכיה בטקסט בהתאם לתוכן ולהקשר (ויקיפדיה).

בעבר, ולפני המהפכה התעשייתית בעיקר, הטיפוגרפיה הישנה הותאמה לצרכים של הקורא. היה די זמן לקרוא כל שורה ובנחת, ולכן הטיפוגרפיה עסקה פחות בפונקציה ויותר באסתטיקה, קישוטים שלטו בצורות האותיות. לעומת זאת, האדם המודרני צריך לספוג מדי יום מסה של חומר מודפס, בין אם ביקש זאת או לא. המידע מועבר דרך תיבת המכתבים שלו או בכל מקום מחוץ לביתו. צורת ההדפסה התאימה את עצמה לחיים המודרניים. ככלל, אנחנו לא קוראים יותר שורה אחר שורה, אלא מסתכלים במהירות על המכלול. רק אם העניין מתעורר, אנחנו בוחנים את הטקסט בפירוט. (Gill, 1936)

אנחנו רוצים לייצר גוף טקסט או שורת טקסט שיהיו קריאים, ויחד עם זאת ישקפו את ערכי העסק. עבודה המעצב הגרפי הכרחית פה, ועליו לוודא ששני אלו מתקיימים.
ישנם סוגים שונים של פונטים (גופנים), חלקם עובדים יותר טוב כחלק מפסקה וחלקם יותר טוב בכותרת, או בלוגו. עבודת המעצב הגרפי היא לבחור את הפונט המתאים ביותר שיפתור את שני האתגרים שהעליתי.

יד מחזיקה כוס לשתייה חמה ועליה מודפס 4 פעמים בצבעים שונים המילה PONCHI
עיצוב: ליאור קמחי, סטודיו FLat

צבעים

צבעים יכולים לעורר רגשות אצל אנשים. הנושא נבדק ונחקר רבות וקיימת משמעות רבה לבחירת הצבע שבו משתמשים בעיצוב. כמובן שאסוציאציות צבע משתנות בין תרבויות, ולפי אופנה.
קיימים כמה כללים שכיחים לגבי התאמות צבעים בצורה נכונה. כללים אלו מבוססים על שימוש בגלגל הצבעים. כמובן, שמעצבים כל הזמן מתריסים על כללים אלו וממציאים שילובים שונים שעובדים בצורות שונות, ומשרתים ערכים שונים.
בבחירת צבע יש לשים דגש רב על מה העסק עושה, ואיזו תחושה יש להעביר, בתרבות בה אנו נמצאים ובערכים שעל העסק לשדר.

צבעים פסטליים לדוגמא ישדרו נינוחות, רוגע, אסתטיקה.
צבעים ירוקים ישדרו תחושות טבעיות יותר, וכו' וכו'.

שפה עיצובית

האם להשתמש בריבועים? בעיגולים? בתמונות?
לבחור פרח או כוכב?
אלו הן בחירות שמתבצעות בעת יצירת שפה עיצובית כוללת.
שימוש באלמנטים בחזרתיות, או שימוש בפילטר מסוים, בתוספת לפונט ופלטת צבעים, יוצרים את המיתוג השלם.

מעניין אתכן לקרוא עוד, ולצלול יותר לעומק? בחודש הבא כתבה חדשה- "הכובע שקניתי בזארה (ואיך זה קשור למיתוג עסקים)". מחכה לראות אתכן גם שם ♥

על ליאור קמחי
ליאור קמחי

ליאור קמחי

מהנדסת תעשייה וניהול ובעלת תואר שני בעיצוב.
בעלת סטודיו FLat לעיצוב גרפי ומיתוג עסקים. 

הכתבה היא חלק מתוך סדרת כתבות בנושא "ליאור מדברת עיצוב", מוזמנת לעקוב גם אחרי הפינה של ליאור בקהילת הפייסבוק

ליאור מעצבת גרפית של הקהילה, בהזמנת לוגו ליאור מעניקה לחברות הקהילה גם עיצוב תמונת קאבר לרשת חברתית במתנה.

חשבנו שיעניין אותך גם...

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גיליון תמחור ומדריך מורחב מתנה

*הצטרפות לרשימת הדיוור של הקהילה