fbpx

סל קניות

לא נמצאו מוצרים בעגלת הקניות.
ענת סרי

ענת סרי

כלים לייעול וניהול זמן

נדמה שבתקופה האחרונה, השאלה החמה ביותר עוסקת בניהול זמן. יש כל מיני דרכים ושיטות לייעל את הניצול של משאב הזמן. בכתבה הזו אדבר על אחד האהובים עלי – ניהול זמן יעיל עם רשימת משימות.

יד של אישה כותבת רשימת משימות בעט שחור על גבי מחברת משבצות עם דפים לבנים
תמונה: Glenn Carstens-Peters באתר Unsplash

רשימת משימות אינסופית

בתור עצמאיות יש לנו המון אתגרים. אחד מהם הוא כמות משימות אינסופית. זו נובעת מכמות הפרויקטים השונים שאנחנו עושות בו זמנית; מתן שירותים, שיווק עיצוב, ניהול חשבונות וכו'. בנוסף לזאת, העובדה שכעצמאיות יש לנו גמישות לעשות את מטלות הבית, הסידורים והבירוקרטיות. כך יוצא שבמהלך יום העבודה, הכל נכנס לתוך רשימת המשימות שלנו.

ישנה אפשרות לחלק את המשימות שלנו לכמה דפים או מקומות נפרדים, ולנהל כל פרויקט בנפרד. אבל כשאני מתיישבת בשולחן העבודה, אני לא רוצה לבזבז את הזמן במעבר בין פלטפורמות שונות (וואטסאפ, גוגל קיפ, מחברת) או פרויקטים שונים שאני מנהלת בנפרד, כדי להבין מה אני צריכה לעשות היום. אני רוצה למצוא את כל המשימות במקום אחד, בלי שזה יהיה ארוך ומציף מדי.

אז מה הפתרון שלי?

רשימת משימות אחת הכוללת את כלל משימות החיים

כדי לייצר רשימה כזאת, בלי שתהיה ארוכה ומציפה, אני משתמשת במתודולוגיה עליה בנויה שיטת Kanban (קאנבן). זו שיטה בה מעבירים את המשימה בין שלבים שונים בתהליך.  

Kanban היא שיטת ניהול פרויקטים שפותחה ביפן בחברת טויוטה. הם השתמשו בשיטה הזאת כדי לנהל את תהליכי הייצור והמעבר של מוצר בין כל השלבים, בעזרת כרטיס מוצר. השיטה הזאת נהדרת לניהול פרויקטים. אבל היום נדבר על איך השיטה הזאת יכולה לעזור בניהול זמן יעיל על ידי יצירת רשימת משימות.

תיקיות משרדיות אדומות, עם תיוגים של משימות לביצוע, בביצוע ובוצעו. שתי ידיים של נשים מחזיקות את הפתקים מהצדדים.
Photo by Eden Constantino on Unsplash

איך זה עובד?

במקום לעשות רשימה אחת ארוכה, או כמה רשימות בפלטפורמות שונות, אני בונה לעצמי לוח אחד. הלוח הזה מכיל כמה רשימות, אשר עומדות אחת ליד השניה (כלומר לרוחב). הרשימות מסודרות לפי זמן ביצוע המשימה.

משמאל לימין:

משימות לביצוע ברבעון הקרוב (מחולק בין אישי לעבודה), משימות לביצוע בחודש הקרוב (מחולק בין אישי לעבודה), משימות לביצוע השבוע (לא מחולק), משימות לביצוע היום (לא מחולק), משימות שבוצעו (לא מחולק).

הרעיון הוא שהרשימה עוברת "מסע" משמאל לימין. ממשימה רבעונית היא עוברת להיות משימה חודשית, שבועית ומשימה לביצוע היום. בחרתי לכתוב לכן, כקהילה לומדת, את השיטה הזאת כי היא מאפשרת ניהול זמן טוב. 

דוגמה ויזואלית ורשימת המושגים
דוגמה ויזואלית ורשימת המושגים
  • לוח – המקום בו ננהל את כל המשימות שלנו
  • רשימה – כל עמודה המלאה במשימות היא למעשה רשימה 
  • משימה/כרטיס – כל מטלה לביצוע יכולה להיקרא משימה או כרטיס

יתרונות השיטה:

  1. אני רואה את כלל המשימות מול העיניים, וככה יכולה לתעדף אותן מתוך ידיעה ברורה מה הן. 
  2. השיטה הזאת עוזרת להבין בדיוק מה המשימות בכל יום, וחוסכת זמן התברברות. 
  3. השיטה מכריחה אותי לחשוב על הרשימה הזאת, ולעבור עליה לפחות פעם ביום. אני ממליצה שזה יהיה 3 פעמים ביום.
  4. זה עוזר לעשות סדר בתחילת השבוע במשימות השבועיות, וגם סדר במשימות ובמטרות החודשיות והרבעוניות שלי.  

איך אני בונה לוח כזה?

אפליקציות לניהול משימות

למשל: Trello, Notion, Asana, click upאני משתמשת בטרלו. היא נוחה וקלה ומתאימה בדיוק לזה. אבל גם שאר האפליקציות שציינתי יעבדו מצוין, ומה שחשוב זה שהאפליקציה עצמה תהיה לך נוחה וקלה לשימוש. האפליקציות הללו יאפשרו לך ליצור לוח בתצוגת "קאנבן" שתוכלי לבנות על פי העמודות שהסברתי לעיל.

בנוסף כאשר משתמשים באפליקציה, ניתן לפתוח אותה גם מהדקסטופ וגם מהנייד. כך לראות בקלות ובמהירות את כל המשימות מכל מקום. 

יתרון נוסף וחשוב בשימוש באפליקציות, הוא שכל משימה היא "כרטיס" או "עמוד" (תלוי באיזה אפליקציה תשתמשי). כך ניתן להוסיף מידע בתוך המשימות עצמן, למשל טקסט, תמונות, קבצים, ואפילו "טו דו ליסט" פנימי למשימות שמורכבות מכמה משימות.

לדוגמה, אם המשימה שלך היא לכתוב פוסט אז תוכלי לשמור בתוך המשימה נקודות שתרצי לכתוב בפוסט, אימג' אם כבר יש לך. אז ביום שתרצי להעלות את הפוסט תוכלי לשלוף את כל המידע בקלות יחסית. 

דוגמה ללוח משימות באפליקצית טרלו

לוח פיזי

לא לכולן מתאים לעבוד עם אפליקציה. אם זה כי אוהבות את ההרגשה של הכתיבה של העט על הדף, או לא עובדות מול המחשב ועדיין צריכות לראות את המשימות מול העיניים. למשל, הגיעה אליי לליווי ניהול זמן, עצמאית שהיא גם אמא בחינוך ביתי ובמהלך היום היא עושה משימות קטנות מהנייד. רק בערבים ובימי שישי בבוקר היא פותחת את המחשב ועובדת כך. לכן, לוח פיזי מאוד התאים ועזר לה, היא הצליחה לראות את הכל מול העיניים בלי לפתוח את המחשב כשהיא בבית עם הילדים.

אז איך לבנות לוח כזה? 

ניתן לקחת קרטון גדול, או אפילו להדביק את הכותרת של הרשימות על הקיר (עם פרסטיק למשל). אז את המשימות לכתוב על פתקי post it וכך תוכלי להעביר אותם בקלות מרשימה לרשימה.

איך להתחיל לבנות את לוח המשימות?

התחילי לסווג את המשימות שלך לתוך הלוח לרשימות השונות. נסי בתור התחלה לא להכניס משימות לרשימות "היום" ו"השבוע", כדי שתוכלי אחר כך להסתכל על כלל המשימות ולבחור במה את מתמקדת בזמן הקרוב. 

שימי לב, אחרי שתיצרי את הלוח הכללי, תוכלי לראות את כל המשימות שלך כל הזמן. תצטרכי לחזור ללוח הזה מספר פעמים ביום. בד"כ לפחות פעמיים או שלוש ביום עבודה. ככה תהיי כל הזמן עם היד על הדופק. 

תשימי לב לבחון את הלוח, לשנות ולעדכן אותו בהתאם לשינויים, בזמן הקיים להתקדמות בפועל ולסדרי העדיפויות שלכם. אלו עלולים להשתנות לאורך היום. בנוסף פני לעצמך זמן שבועי וזמן חודשי לעבודה על רשימת המשימות. עבודה עם הטיפים שבכתבה, תבטיח ניהול זמן יעיל באמצעות רשימת המשימות הכללית.

דגשים לעבודה

  • משימות חודשיות או רבעוניות יכולות להיות כלליות (כמו- ללמוד על נושא X). עם זאת, בהעברת המשימות מהרשימה החודשית לשבועית וליומית, נעביר אותן למשימות ברורות וקונקרטיות של עד שעה וחצי.
    למשל, אני לא אכתוב "ללמוד על נושא X". אלא במקום, אני אכתוב "לקרוא את המאמר X ולסכם לעצמי נקודות", או "לראות סרטון X" וכו'.  כלומר, גם אם יש לך פרויקט גדול, תפצלי אותו למספר משימות קטנות. כך תוכלי לעבוד עליו לאורך היום / שבוע בחלקים. במהלך ההפסקה ביניהם, תעבירי את החלק שכבר סיימת לרשימת
    "בוצע".
    מעבר להרגשה הטובה שכבר עשית משהו היום (במקום תחושה ש"נמרחת" יום שלם), תגלי שהגדרה ממוקדמת ומדויקת של תת-המשימות בפרויקט, תעזור להתקדם בצורה יעילה ומובנת יותר.
  • לא מומלץ להשתמש בלוח המשימות הראשי עבור יותר משתי קטגוריות שונות (למשל בית ועבודה). כי תקבלי לוח עם המון רשימות, שיהיה קשה למצוא בו את מה שצריך.
  • הכניסי משימות חדשות מיד לאחת הרשימות. למשל ממיילים, או כל מקור אחר ממנו את מקבלת משימות חדשות.  שבצי לפי הדחיפות, כך לא תצטרכי לחפש את המשימות שלך בין כמה פלטפורמות.
  • סדרי את המשימות של "היום" בכל סוף יום העבודה (ערב לפני), כדי לא לבזבז זמן בבוקר על ארגון ובחירה של איזו משימה לעשות.
  • מומלץ להשתמש בצבעים שונים לסיווג המשימות (למשל לפי תחום – עבודה, אישי וכו'). אם זה בעזרת פתקי post it בצבעים שונים או תגיות על הכרטיסים באפליקציות. זה נותן תוקף ויזואלי לסוגי הפרויקטים שאת עובדת עליהם לאורך היום.
  • משימות שחייבות לקרות השבוע אני בכוונה לא מסווגת (עבודה / אישי). אלו משימות פרקטיות (תור לרופא, לשלוח קבלה ללקוחה וכו'), שאני כבר יודעת כמה זמן יקחו ומתי ארצה לעשות אותן. אני רוצה שהן יהיו ברשימה אחת, כדי שאדע איך הולך להראות היום שלי.

רשימת משימות עוזרת לי באופן אישי בניהול זמן יעיל. אני בטוחה שעבודה בצורה כזאת תעזור לך, לא רק לנהל את המשימות בצורה יותר טובה, אלא גם לנהל את הזמן יותר טוב ולהיות יותר אפקטיבית.

ענת סרי

אני עוזרת לנשים עסוקות להגיע למטרות שלהן, מתוך ניהול זמן נכון שעוזר בשמירה על איזון, שלווה ומנוחה בלי רגשות אשמה. המטרה שלי היא לעזור לכל אחת למצוא את שיטת ניהול הזמן שתתאים לה.
ניהול זמן בעיני כולל תחומים רבים: כלים ורעיונות פרקטיים ומבוססי מחקר, שיח רגשי ושיח חברתי על ציפיות החברה (כעובדת סוציאלית אני רואה גם את הפן הרגשי והחברתי) וגם טכנולוגיה שמייעלת לנו תהליכים בחיים ובעסק (אפליקציות לניהול משימות, דפי נחיתה ועבודה עם מערכות דיוור). מוזמנות לדף הבית ולאינסטגרם.

תמונת פרופיל ענת סרי
ענת סרי

אהבת את הכתבה? מצאת בה ערך? נשמח לשמוע בתגובות ולשיתוף ברשתות החברתיות 👍🏼

גיליון תמחור ומדריך מורחב מתנה

*הצטרפות לרשימת הדיוור של הקהילה